ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΡΣΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι

Δεν έχουμε αυταπάτες ότι σε μια κοινωνία η οποία γίνεται όλο και πιο συντηρητική σε συνθήκες οικονομικής κρίσης και αβεβαιότητας, σε ένα κράτος που όσο πιο πολύ μιλάει για "δικαιώματα" τόσο πιο αυταρχικό και ανηλεές γίνεται, σε έναν Οργανισμό του οποίου οι Διοικήσεις δεν επιλέγονται με βάση τα προσόντα αλλά διορίζονται εντελώς αυθαίρετα, δεν αξιολογούνται ποτέ και δεν λογοδοτούν παρά μόνο στα αφεντικά που τους διόρισαν…

θα υπήρχε χώρος για ένα Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας δημοκρατικό, που θα προφυλάσσει και θα υπερασπίζεται τα δικαιώματα των εργαζομένων, των ωφελούμενων και της κοινωνίας γενικότερα.

Επειδή μάλιστα οι καλοί λογαριασμοί πρέπει να γίνονται νωρίς: Είμαστε από θέση αρχής ενάντια στη συνδιοίκηση: οι εργαζόμενοι σε αυτή την άδικη και αντεργατική κοινωνία δεν είναι δυνατόν να "συμμετέχουν" και μάλιστα "δημοκρατικά" στην επιλογή των τρόπων που θα τους εκμεταλλευτούν, θα τους «αξιολογήσουν» και τελικά θα τους «τιμωρήσουν».

Τέλος μακριά από εμάς οποιαδήποτε συντεχνιακή λογική, που αντί να στηρίζει τους αγώνες των ίδιων των εργαζόμενων, συνδιαλέγεται με τις Διοικήσεις με εκατέρωθεν φανερούς χαριεντισμούς και σκοτεινά ανταλλάγματα.

Μην περιμένετε από εμάς να κάνουμε «διορθωτικές προτάσεις» σε ένα έκτρωμα αυταρχισμού και αυθαιρεσίας που δημιούργησαν σε αγαστή συνεργασία: διορισμένοι Πρόεδροι, ξεπουλημένοι συνδικαλιστές και «υπηρεσιακοί» παράγοντες που νομίζουν ότι τόσο πιο πολύ πετυχαίνει η «καριέρα» τους, όσο περισσότερο υποτάσσονται στις άνωθεν εντολές.

Παρόλα αυτά μπήκαμε στον κόπο: το διαβάσαμε, το συγκρίναμε και ασχοληθήκαμε. Για να μην νομίζουν ότι έχουν να κάνουν με χαχόλους. Για να μην περάσει «αβρόχοις ποσί» ο αρχικός σχεδιασμός της πλειοψηφίας του ΔΣ του Συλλόγου και της Διοίκησης: «όπως όλα τα κακά - περιμένετε το καλοκαίρι που θα λείπουν όλοι και θα είναι πιο εύκολο να περάσει, γιατί κανείς δεν θα το διαβάσει και θα πούμε ότι δεν μπορεί να γίνει Συνέλευση λόγω αδειών κλπ». (Δεν τα βγάζουμε από το μυαλό μας: έτσι ακριβώς έγινε κι ας μας διαψεύσουν με τις πράξεις τους, όχι με λόγια).

Συναδέλφισσες και Συνάδελφοι,

Εμείς θέλουμε ένα σύλλογο που να σέβεται τους εργαζόμενους και να μην λειτουργεί προσχηματικά και μόνο ως φορέας συνδιαλλαγής με τις εκάστοτε Διοικήσεις

Εμείς θέλουμε ένα σύλλογο που να μην διώχνει τους εργαζόμενους που θέλουν να αγωνιστούν, που να μην προκαλεί αηδία καλλιεργώντας την ανάθεση και την εξαγορά συνειδήσεων.

Επί του πιεστηρίου:

Και για να καταλάβουν ακόμη και οι πιο δύσπιστοι για το πόσο φροντισμένα και μεθοδικά επιχειρείται η υφαρπαγή της σύμφωνης γνώμης των εργαζομένων στον νέο ΕΚΛ, μοιραζόμαστε μαζί σας την εξής εντελώς πραγματική και "φρέσκια" συνομιλία:

Έστειλαν μέσω viber την διαδικτυακή σύνδεση για την αυριανή συνάντηση των Τοπικών Συμβούλων (την οποία και αναγκάστηκαν να συγκαλέσουν επειδή αρνήθηκαν να κάνουν ΓΣ). Να σημειωθεί ότι όλες οι προηγούμενες συναντήσεις Τοπικών Συμβούλων ήταν ανοικτές (Βέβαια δεν έγιναν και πολλές μέχρι τώρα, λόγω της απέχθειας προς τις δημοκρατικές διαδικασίες που παρουσιάζουν όλοι οι γραφειοκράτες-συνδικαλιστές σαν και του λόγου τους. Ούτε καν όσες προβλέπονται από το Καταστατικό του Συλλόγου).

Ρωτήσαμε λοιπόν, αν η διαδικασία είναι ανοιχτή και για άλλους συναδέλφους… Δηλαδή για όσους θέλουν να παρακολουθήσουν και να σχολιάσουν. Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Παπαδόπουλος Παναγιώτης (όπως υπογράφει τελευταία) μας απάντησε ότι είναι μόνο για τους τοπικούς συμβούλους, όπως έχει ανακοινωθεί και στο blog του συλλόγου εδώ και μια εβδομάδα. Στην επιμονή μας διευκρίνισε ότι αυτό αποφασίσανε μετά την συνάντηση με τον Πρόεδρο του ΟΚΑΝΑ. Επειδή είμαστε λίγο αργόστροφοι/ες επιμείναμε και ξαναρωτήσαμε συγκεκριμένα αν όντως αποφασίσανε ότι η διαδικασία είναι κλειστή και από πότε οι συνεδριάσεις των τοπικών συμβούλων είναι κλειστές αφού όσες είχαν γίνει μέχρι τώρα ήταν ανοιχτές. Ο Πρόεδρος Παπαδόπουλος Παναγιώτης επιβεβαίωσε ότι αυτή είναι η απάντηση του με ένα στυλ "κι άμα μας αρέσει" δηλαδή…). Στο κλείσιμο αυτής της τόσο ενδεικτικής για την περί δημοκρατίας αντίληψη συνομιλίας, εμείς συμπεράναμε ότι για πρώτη φορά στην ιστορία του Συλλόγου αποφασίσανε να κάνουν κλειστή συνεδρίαση τοπικών συμβούλων. Και ρωτήσαμε αν οι υπόλοιπες παρατάξεις συμφωνούν. Ο μεν Σταυρόπουλος από τη Θεσσαλονίκη απαξίωσε οποιαδήποτε απάντηση αν και δευτερόλεπτα μετά απάντησε για ένα διεκπεραιωτικό θέμα (ήταν δηλαδή ενήμερος αλλά δεν θέλησε να πάρει θέση , προφανώς επειδή συμφωνεί με την κλειστή αντιδημοκρατική διαδικασία), η δε συναδέλφισσα Σταθακοπούλου κατά τον προσφιλή της (βολικό για τις διοικήσεις ΟΚΑΝΑ και Συλλόγου) τρόπο σιώπησε.

Τόσο πολύ τρέμουν τη γνώμη των συναδέλφων οι συνδικαλιστές μας!!! Τόσο πολύ σέβονται τη γνώμη τους ώστε να τους αποκλείουν από τη συζήτηση.

Κάτι θα ξέρουν για να φοβούνται: προφανώς εμείς έχουμε τη δύναμη και όχι αυτοί! Εμείς οι εργαζόμενοι κι όχι τα τσιράκια των εκάστοτε Διοικήσεων! Αλλά «καιρός φέρνει τα λάχανα, καιρός τα παραπούλια».

Συναδέλφισσες και Συνάδελφοι,

μόνο ένας δρόμος υπάρχει:

1. Άμεσα Γενική Συνέλευση διαδικτυακά, υβριδικά ή όπως αλλιώς γίνεται στην οποία να παρευρίσκεται ο Νομικός Σύμβουλος του Συλλόγου

2. Συνάντηση όλων των ιατρών του Οργανισμού ανεξάρτητα από σχέση εργασίας, όχι επειδή ως «συντεχνία» δέχονται τη μεγαλύτερη επίθεση από τον νέο Εσωτερικό Κανονισμό, αλλά επειδή σε ένα σύστημα που καταρρέει προστίθεται ακόμη ένας παράγοντας αστάθειας όπως αυτός της δημιουργίας ψευδοαντιθέσεων μεταξύ των ειδικοτήτων και των ρόλων εντός των μονάδων υποκατάστασης

3. Διαβούλευση του Συλλόγου Εργαζομένων με τους σχετικούς επιστημονικούς συλλόγους (πχ. ΠΙΣ, ΕΝΕ, ΣΚΛΕ…) πριν την οποιαδήποτε κατάθεση «συμφωνίας»

4. Ενημέρωση των πολιτικών κομμάτων για την προσπάθεια που εμπερικλείεται στον νέο Εσωτερικό Κανονισμό για αλλαγή των ρόλων και του προσανατολισμού του ΟΚΑΝΑ

Ακολουθούν σχόλια και παρατηρήσεις

επί του κειμένου του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας.

Εισαγωγική παρατήρηση

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας αποτελεί κείμενο κεφαλαιώδους σημασίας για τη λειτουργία του Οργανισμού, τους σκοπούς, τη διοίκηση και τη σχέση της με τους εργαζόμενους. Γι' αυτό είχε αποφασισθεί από το ΔΣ του Συλλόγου Εργαζομένων ήδη εδώ και δύο χρόνια ότι θα γίνει η καλύτερη δυνατή προετοιμασία, ο όποιος εκπρόσωπος του Συλλόγου θα παρουσιάζει αναλυτικά κάθε στάδιο της συζήτησης (στο ΔΣ και στα μέλη του Συλλόγου), και -αν όχι σε πολλά στάδια ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ στο τέλος της συζήτησης - το τελικό κείμενο θα δωθεί σε όλους, θα υπάρξει χρόνος για παρατηρήσεις και στη συνέχεια θα συζητηθεί σε Γενική Συνέλευση. Από τις 19.05.22 οπότε ξεκίνησαν οι εργασίες της επιτροπής μέχρι τις 10.07.23 (δεκατέσσαρες μήνες και πολλές συνεδριάσεις μετά) ΠΟΤΕ δεν παρουσιάστηκε η συζήτηση σε επίσημη ανοιχτή διαδικασία, παρά τις συχνές προφορικές και γραπτές ερωτήσεις μας. Ούτε καν δόθηκαν στη δημοσιότητα οι πολυθρυλούμενες «προτάσεις συναδέλφων» τις οποίες μετέφερε ο Πρόεδρος του Συλλόγου στην Επιτροπή.

Αντί όλων αυτών, το κείμενο 100 σελίδων (που περιλαμβάνει αλλαγές αρμοδιοτήτων, αξιολόγηση και πειθαρχικά – σειρά σοβαρότατων θεμάτων που ουδέποτε έχουν συζητηθεί σε επίπεδο γενικών συνελεύσεων ή έστω Διοικητικού Συμβουλίου) δόθηκε στους εργαζόμενους και μία εβδομάδα μετά (κατακαλόκαιρο, με πολλούς να λείπουν σε άδεια) θα εγκριθεί από το ΔΣ – χωρίς συνέλευση ούτε καν στο τοπικό επίπεδο της Αθήνας. Δεν μπορούμε να θεωρήσουμε ότι πρόκειται για άστοχο χειρισμό λόγω απειρίας ή βλακείας. Είναι μια σαφέστατη προσπάθεια υφαρπαγής της συναίνεσης του Συλλόγου Εργαζομένων – με ανταλλάγματα ή χωρίς (ε, δε μπορούμε να τα ξέρουμε κι όλα!)

Θεωρούμε πως αποτελεί μονόδρομο για το κύρος του Σωματείου η ανάληψη της ευθύνης αυτών που ευθύνονται για την πλημμελή ενημέρωση και συμμετοχή στη διαδικασία συζήτησης και η προκήρυξη Γενικών Συνελεύσεων με αποκλειστικό θέμα τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας. Μέχρι τότε, κανείς δεν δικαιούται να μεταφέρει τη θέση των εργαζομένων – πολύ περισσότερο τη σύμφωνη γνώμη τους.

Παρά τη διαφωνία μας με την όλη διαδικασία, καταθέτουμε κάποιες ενστάσεις για να συμβάλλουμε στην έναρξη της συζήτησης. Προφανώς, ο περιορισμένος χρόνος δε μας επέτρεψε να εμβαθύνουμε σε πολλές επί μέρους διατάξεις.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α' – ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Άρθρο 3 Σκοπός- Αποστολή

Δεν αναφέρεται πουθενά ο δημόσιος και δωρεάν χαρακτήρας των προγραμμάτων – σε αντίθεση με την σαφή αναφορά στην “ενθάρρυνση κάθε ιδιωτικής πρωτοβουλίας”

Επίσης, πουθενά σε 100 σελίδες δεν αναφέρεται ότι λαμβάνονται υπόψη οι απόψεις, οι επιθυμίες ή τα ιδιαίτερα θέματα που θέτουν οι ωφελούμενοι από τις υπηρεσίες του Οργανισμού, ούτε ορίζεται σε ποια θέματα και με ποιο τρόπο μπορεί αυτό να γίνει. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχουν κανένα λόγο ή ότι η εκάστοτε διοίκηση θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί τόσο τις ενώσεις ασθενών όσο και γενικά την κοινωνία των πολιτών “à la carte” όταν είναι να υποστηρίξουν θέσεις της διοίκησης ενάντια στους εργαζόμενους;

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄- ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΚΑΝΑ - ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΑΥΤΩΝ

Διαφωνία επί της αρχής: Πάγια θέση του Συλλόγου ήταν πως ο Πρόεδρος και τα μέλη του ΔΣ του ΟΚΑΝΑ θα πρέπει να επιλέγονται με μια διαδικασία στην οποία θα είχαν λόγο οι εργαζόμενοι στον Οργανισμό και οι ωφελούμενοι. Ο νέος Εσωτερικός Κανονισμός, χωρίς να αμφισβητεί στο ελάχιστο τη διαδικασία απευθείας τοποθέτησης του Προέδρου και του ΔΣ από την εκάστοτε ηγεσία του Υπουργείου Υγείας (άρα και την πιθανή αλλαγή πολιτικής αντίληψης του ΟΚΑΝΑ κάθε φορά που αυτή αλλάζει) ενισχύει περαιτέρω τις αρμοδιότητές τους

Επίσης πάγια θέση του Συλλόγου Εργαζομένων ήταν η συμμετοχή εκπροσώπου των εργαζομένων στο ΔΣ του ΟΚΑΝΑ. Μάλιστα η παράταξη της πλειοψηφίας υποστήριζε τη συμμετοχή με δικαίωμα ψήφου, ενώ αντίθετα εμείς υποστηρίζαμε την συμμετοχή μόνο με δικαίωμα λόγου καθώς η συμμετοχή σε ένα διορισμένο ΔΣ με δικαίωμα ψήφου ευνοεί τη συναλλαγή και μόνο. Καθώς φαίνεται όλα αυτά ξεχάστηκαν και το μόνο που έμεινε είναι η συναλλαγή. Και προς επίρρωση της αλλαγής προς το αντιδημοκρατικότερο, δεν ορίζεται καμία απολύτως διαδικασία ελέγχου του ίδιου του προέδρου του ΔΣ (σε αντίθεση με τις δεκάδες σελίδες που αφιερώνονται στον έλεγχο των εργαζόμενων)

Ειδικότερα θέματα

Άρθρο 6 Κάνει εντύπωση που το Διοικητικό Συμβούλιο «καταρτίζει ή εγκρίνει κώδικες δεοντολογίας». Κατανοητό το ‘εγκρίνει’, αλλά ο κώδικας δεοντολογίας δεν είναι επιστημονικό ζήτημα; Δεν έχουν το λόγο εκείνοι που τον εφαρμόζουν ή εκείνοι που τους αφορά;

Άρθρο 7 Αρμοδιότητες Προέδρου Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. αποφασίζει για όλα τα ζητήματα που αφορούν στο πάσης φύσεως προσωπικό του ΟΚΑΝΑ και το προσωπικό αυτού . – ενώ η περιγραφή των αρμοδιοτήτων του Προέδρου στο παλιό Κανονισμό ήταν πολύ περιορισμένη και δεν αναφερόταν πουθενά στα ζητήματα του προσωπικού.

Άρθρο 9 Ακόμα και για να τεθεί θέμα εκτός ημερήσιας διάταξης (την οποία καταρτίζει ο πρόεδρος) απαιτείται να είναι όλοι παρόντες και να συμφωνούν

Άρθρο 10 Αφαιρούνται αρμοδιότητες από το Γενικό Διευθυντή (ο οποίος επιλέγεται για τα προσόντα του και ελέγχεται – άρα ο ρόλος του κατά τεκμήριο είναι ελεγκτικός των διαδικασιών), Συγκεκριμένα, στις αρμοδιότητες του Γενικού Διευθυντή δεν υπάρχουν πλέον : α. «Η εποπτεία του έργου των μονάδων και του προσωπικού του ΟΚΑΝΑ, σύμφωνα με τον παρόντα κανονισμό και τις αποφάσεις του ΔΣ». Και β «Η εισήγηση προς το ΔΣ, σχετικά με την τοποθέτηση προσωπικού στις επί μέρους διευθύνσεις του Οργανισμού, καθώς και με ζητήματα προσωπικού εν γένει. Επίσης ο έλεγχος νομιμότητας και η εφαρμογή αποφάσεων, σχετικών με την υπηρεσιακή κατάσταση του προσωπικού (θέματα αποδοχών, αδειών, μετακινήσεων, διοικητικών και πειθαρχικών μέτρων».

Άρθρο 12 Επιστημονικό Συμβούλιο. Ορίζεται η δημιουργία γνωμοδοτικού οργάνου, όπου ο πρόεδρος και τα έξι μέλη του ορίζονται με απόφαση του ΔΣ, ύστερα από την εισήγηση του Προέδρου- ενώ δύο μέλη ορίζονται από το ΔΣ του Συλλόγου. Δηλαδή ο Σύλλογος απεμπολεί οριστικά τη δυνατότητα να έχει μια επιστημονική επιτροπή εκλεγμένη μέσα από τις τάξεις του και ενεργά συνδεδεμένη με τους εργαζόμενους, την επιστημονική γνώση αλλά και την καθημερινότητα των δομών που θα διεκδικήσουμε να έχει γνωμοδοτικό χαρακτήρα; Αντ' αυτού αρκούμαστε στο ρόλο των μειοψηφούντων συνομιλητών “ατόμων εγνωσμένου κύρους” που διορίζονται από τη διοίκηση;

(Σημείωση: Το ότι η ΕΠΕΣΥ δεν λειτουργεί σήμερα δεν οφείλεται ούτε στη διοίκηση ούτε στην ανυπαρξία θεμάτων. Είναι πολιτική επιλογή συγκεκριμένων παρατάξεων.)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ' – ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ

Γενικά μιλώντας, η αύξηση των Διευθύνσεων, Διευθυντών και Προϊσταμένων δεν θεωρείται η πλέον σύγχρονη αντίληψη διοίκησης. Ακόμα περισσότερο, όταν συνδυάζεται με τον έλεγχο όλων από έναν μόνο Διοικητή...

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄- ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ

Άρθρο 15 Γιατί στις αρμοδιότητες του Γραφείου Προέδρου εντάσσεται και η διεξαγωγή ερευνών και η προετοιμασία παρουσιάσεων, εκθέσεων και αναφορών, όπως ανατίθενται; Η διάκριση έρευνας και δημοσίων σχέσεων απασχόλησε άραγε τις εργασίες της επιτροπής;

Άρθρο 17 σε αντιστοιχία με τα παραπάνω, η γραμματεία της Γενικής Διεύθυνσης έχει 2 διοικητικούς ενώ αυτή του προέδρου έξι οργανικές θέσεις διαφόρων ειδικοτήτων και τρεις ακόμα ειδικούς συμβούλους.

Γιατί σε όλα σχεδόν τα τμήματα τόσο η σύνθεση όσο και ο αριθμός των εργαζομένων μπορεί να αλλάζει, ανάλογα με τις αποφάσεις του Προέδρου;

Άρθρο 19 Νομική Υπηρεσία Γιατί ο προϊστάμενος των έμμισθων Νομικών Συμβούλων δεν υπάγεται στη διαδικασία της επιλογής, ύστερα από προκήρυξη;

Γιατί ο προϊστάμενος και οι νομικοί σύμβουλοι δεν υπάγονται και δεν υπόκεινται σε κανενός είδος αξιολόγηση και δεν υπάγονται και δεν υπόκεινται στην πειθαρχική δικαιοδοσία και στον πειθαρχικό έλεγχο του ΟΚΑΝΑ, παρά, αποκλειστικά και μόνον, στην πειθαρχική δικαιοδοσία και έλεγχο του ΔΣΑ; Θα μπορούσαν και οι γιατροί πχ να υπάγονται μόνον στον πειθαρχικό έλεγχο του οικείου Ιατρικού Συλλόγου;

Άρθρο 20 – Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου. Η μονάδα που “θα αξιολογεί τα προγράμματα, τις λειτουργίες και τις δραστηριότητες του ΟΚΑΝΑ βάσει των αρχών χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης” υπάγεται απευθείας στον Πρόεδρο, έχει δύο μόνον μέλη χωρίς να ορίζεται η ειδικότητα του προϊσταμένου (το δεύτερο είναι γραμματέας) – ενώ πχ η γραμματεία του προέδρου έχει εννέα., ενώ ο σκοπός, η δικαιοδοσία, η στελέχωση και οι αρμοδιότητες καθορίζονται και εξειδικεύονται από τον Κανονισμό λειτουργίας της που εγκρίνεται από τον Πρόεδρο. Ποιες είναι οι δικλείδες ασφαλείας για τη “χρηστή δημοσιονομική διαχείριση”;

ΚΕΦΑΛΑΙΑ Ε', ΣΤ', Ζ – ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ – ΑΜΕΣΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΑΝΕΝΤΑΞΗ

Μείζονα προβλήματα επί της αρχής:

1.Τα υποκατάστατα είναι, πέραν της χρησιμότητάς τους στη μείωση της βλάβης, ουσίες εξαιρετικά επικίνδυνες και δυνητικά θανατηφόρες. Οι χρονίως εξαρτημένοι από οπιοειδή (που παραμένουν μεγάλο κομμάτι των ωφελούμενων στον ΟΚΑΝΑ) έχουν σε μεγάλο βαθμό (πάνω από 50%) ψυχιατρική συννοσηρότητα, ενώ ουσιαστικά στο σύνολό τους έχουν και οργανικά προβλήματα ποικίλης βαρύτητας. Ως εκ τούτου δεν γίνεται ούτε δεοντολογικά, αλλά ούτε και νομικά, την ευθύνη για τη χορήγηση ναρκωτικών να μην την έχει γιατρός αλλά εργαζόμενος άλλης ειδικότητας. Θεωρούμε αυτονόητο για την ασφάλεια των χορηγούμενων και της κοινότητας ότι σε όλες τις δομές που χορηγούν υποκατάστατα ο προϊστάμενος πρέπει να έχει πτυχίο Ιατρικής Σχολής (το οποίο, προφανώς, δεν υποκαθίσταται από κανένα μεταπτυχιακό τίτλο, όσο σημαντικός κι αν είναι αυτός). Αντίθετα, στο βαθμό που (κακώς, αλλά αυτό δεν είναι(;) θέμα της παρούσης) υπάρχουν γιατροί με άλλες σχέσεις εργασίας πλην ΙΔΑΧ, αυτό δεν θα έπρεπε να είναι κώλυμα για την ανάληψη θέσης ευθύνης.

2. Αντίστοιχα με τα παραπάνω, η ασφαλής και καλή λειτουργία του ΟΚΑΝΑ είναι σημαντικότερη από την -με όποια έκπτωση στην ποιότητα- λειτουργία μονάδων: Οι μονάδες που χορηγούν υποκατάστατα δεν επιτρέπεται να το κάνουν ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ με “γιατρό οποιασδήποτε κλινικής ειδικότητας” (πχ παιδίατρο; οφθαλμίατρο; δερματολόγο;) ούτε με “επισκέπτη Υγείας η ΔΕ βοηθό νοσηλευτή” αντί για νοσηλευτή.

3. Για το σύνολο των Υπηρεσιών Θεραπείας, Άμεσης Πρόσβασης και Επανένταξης. Φαίνεται ως η μείωση του αριθμού των χορηγούμενων τα τελευταία χρόνια να οδηγεί νομοτελειακά στην ανάπτυξη νέων υπηρεσιών, Ωστόσο αποστολή του ΟΚΑΝΑ είναι η προστασία της κοινωνίας και των εξαρτημένων και όχι το “φαίνεσθαι” - οπότε και ξενίζει η απαρίθμηση σειράς νέων υπηρεσιών για το αλκοόλ, το τζόγο, το διαδίκτυο κοκ χωρίς μια δημοσιευμένη προηγούμενη μελέτη για τις πραγματικές ανάγκες, τη μειωμένη συγκράτηση των χρηστών στα προγράμματα, τις νέες επιδημίες, τις δυνατότητες συνεργασίες με άλλους φορείς για προγράμματα ώστε να μη γίνεται σπατάλη ανθρώπινων και υλικών πόρων.

Επί μέρους προβλήματα

Μονάδες Εφήβων Γιατί αλλάζει η λειτουργία των μονάδων εφήβων; Οι Μονάδες Εφήβων πλέον θα “Παρέχουν υπηρεσίες δευτερογενούς πρόληψης και βραχεία ψυχολογική υποστήριξη” δηλαδή φαίνεται να περιορίζονται στην αξιολόγηση των ωφελούμενων και όχι στη θεραπεία.

Τι είναι η ειδικότητα ΠΕ Συμβουλευτικής;

Για τις μονάδες Κοινωνικής Επανένταξης. Τι σημαίνει «Παράλληλα απευθύνονται και σε άτομα που δεν είναι ενταγμένα σε κάποιο θεραπευτικό πλαίσιο, έχουν όμως διακόψει ή κάνουν περιστασιακή χρήση»; Ενώ οι ΜΕΨΥ απαιτούν πλήρη αποχή; Δηλαδή καταργούνται οι ΜΕΨΥ; Εκτιμήθηκε ότι τελικά δεν προσφέρουν κάτι; Από ποιους έγινε η εκτίμηση και με ποια διαδικασία; (το αν όντως χρειάζονται ή όχι είναι μεγάλη συζήτηση, η οποία όμως δεν έγινε)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Θ' – ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

Άρθρο 48. Στις αρμοδιότητες της γραφείου Διοικητικής Μέριμνας είναι “ο συντονισμός και επίβλεψη των υπηρεσιών φύλαξης και καθαριότητας”. Ωστόσο για την προστασία των εργαζομένων σε εργολάβους πρέπει τουλάχιστον να προστεθεί και «ο έλεγχος ως προς την πιστή τήρηση της εργατικής νομοθεσίας και της ασφάλειας των εργαζομένων». Από θέση αρχής, θεωρούμε πως ο Σύλλογος Εργαζομένων δεν πρέπει να εγκαταλείψει την πάγια θέση του ότι για τη φύλαξη και την καθαριότητα πρέπει να προσλαμβάνεται προσωπικό ΙΔΑΧ και να σταματήσει το ληστρικό για το δημόσιο χρήμα καθεστώς των εργολάβων.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΑ'- ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ

Άρθρο 63. Αναφέρει ότι εργαζόμενοι “μπορούν να αναμιγνύονται σε επιχειρήσεις με σκοπό ή παρεμφερές αντικείμενο με τους σκοπούς του ΟΚΑΝΑ”, όπως αυτό “ορίζεται από τον Κώδικα Δεοντολογίας του ΟΚΑΝΑ”. Όμως η πάγια (και επαρκώς τεκμηριωμένη από την εμπειρία) θέση του Συλλόγου είναι ότι αυτό δεν πρέπει να επιτρέπεται με κανέναν τρόπο. Αυτό υποτίθεται ότι αποτελεί και κύριο άρθρο στον Κώδικα Δεοντολογίας που ζητάμε εδώ και χρόνια και οι διοικήσεις με διάφορα προσχήματα καθυστερούν.

Άρθρο 66. Άδειες απουσίας προσωπικού

Παράγραφος 9.8. Για το Burn Out.

Η διοίκηση “δύναται να χορηγεί, με απόφαση ΔΣ” - Όχι. Η διοίκηση υποχρεούται να χορηγεί, με βάση ευρωπαϊκές οδηγίες. Και, προφανώς, έτσι πρέπει να μπει στη Συλλογική Σύμβαση.

“άδεια μίας ημέρας ανά μήνα” - όχι. Η έννοια αυτής της άδειας είναι η υποχρεωτική απομάκρυνση για λίγο από την εργασία, κι αυτό φάνηκε από την εμπειρία ότι πολύ καλύτερα επιτυγχάνεται με την τριήμερη άδεια ανά τρίμηνο.

“σε όλους τους εργαζόμενους” - όχι. Δεν είναι προς το συμφέρον των εργαζομένων να εμφανίζεται η ειδική άδεια ως extra bonus και όχι σαν μια πραγματική αναγνώριση της ιδιαιτερότητας και της βαρύτητας της δουλειάς με εξαρτημένους. Θα μπορούσε να δοθεί μια άλλη ειδική άδεια (πχ οθόνης;) ώστε και οι εργαζόμενοι σε διοικητικές δομές να έχουν τις ίδιες ημέρες άδειας

Άρθρο 71 ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Όπου “ο χρόνος, η περιοδικότητα, η μεθοδολογία, τα κριτήρια και εν γένει η διαδικασία καθορίζονται και μεταβάλλονται από τη διοίκηση”;

Όχι. Από θέσεως αρχής αρνούμαστε η συζήτηση για την αξιολόγηση να περιοριστεί σε γραπτές παρατηρήσεις εντός λίγων ημερών. Θεωρούμε ότι η όποια αξιολόγηση θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή από ένα σωματείο εργαζομένων μόνον όταν στοχεύει στην προστασία των σκοπών του Οργανισμού (δηλαδή στη Δημόσια Υγεία), ελέγχει και τις διαδικασίες και τα αποτελέσματα και ελέγχεται σε όλα τα στάδια από τους εργαζόμενους. Επιπρόσθετα η όποια διαδικασία αξιολόγησης πρέπει να έχει διπλή κατεύθυνση, την αξιολόγηση δηλαδή των προϊσταμένων και των διευθυντών από τους εργαζόμενους και τους ωφελούμενους. Και σίγουρα αυτή η συζήτηση δεν μπορεί να γίνει παρά σε Γενικές Συνελεύσεις μετά από κατάλληλη προεργασία.

Στην ΕΠΙΛΟΓΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ και ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΩΝ υπάρχουν και επιμέρους θέματα – όπως ότι οι προϊστάμενοι είναι μόνον ΙΔΑΧ, ότι η Ιατρική Ειδικότητα δεν καθορίζεται πώς μοριοδοτείται (θυμίζουμε ότι είναι μεταπτυχιακό τεσσάρων ως έξι ετών), ότι με μόνο κριτήριο τη συνέντευξη μπορεί κάποιος να αποκλειστεί από τη διαδικασία επιλογής, Αντίθετα, θεωρείται σαφές από τους συντάκτες και απαιτείται (;) ο “σφυγμός της ομάδας”

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΒ΄- ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΑ ΠΑΡΑΠΤΩΜΑΤΑ

Υπάρχει αυστηροποίηση, ωστόσο ορίζεται με σαφήνεια η διαδικασία (κάτι που προηγουμένως δεν υπήρχε).

Η λίστα των πειθαρχικών παραπτωμάτων (άρθρο 76, παράγραφος 1) περιέχει από προφανή ως εντελώς ακατανόητα παραπτώματα. Τι σημαίνει λχ “η αδικαιολόγητη προτίμηση νεότερων υποθέσεων με παραμέληση παλαιοτέρων”; Ή πώς υπολογίζεται η “κακόβουλη άσκηση κριτικής προφορικώς ή γραπτώς των πράξεων της προϊσταμένης αρχής”; Και ¨”η εγκατάλειψη πράγματος το οποίο ανήκει στον Οργανισμό”; «η αναξιοπρεπής ή ανάρμοστη ή ανάξια για εργαζόμενο συμπεριφορά εντός ή ΕΚΤΟΣ υπηρεσίας;” και «η αδικαιολόγητη άρνηση προσέλευσης για ιατρική εξέταση»;

Πάλι καλά που “Σε καμία περίπτωση δεν συνιστά ανάρμοστη συμπεριφορά ή αναξιοπρεπή ή ανάξια για τον εργαζόμενο διαγωγή κατά την έννοια του παρόντος άρθρου η άσκηση συνδικαλιστικής, πολιτικής ή κοινωνικής δράσης”.

Σχόλια