ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Δύο σοβαρότατα ζητήματα του τελευταίου διαστήματος, που αφορούν τόσο την ασφάλεια ασθενών και εργαζομένων όσο και τη σωστή και ομαλή λειτουργία των μονάδων προέκυψαν το τελευταίο διάστημα - και παραμένουν, παρά τις προφορικές και γραπτές εκκλήσεις του Συλλόγου για την επίλυσή τους. 


Ι. Λειτουργία μονάδων τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες

Ως γνωστόν, οι μονάδες Μεθαδόνης στην Αθήνα έχουν πάψει να λειτουργούν εδώ και χρόνια, με απόφαση της προηγούμενης διοίκησης – εκτός από δύο. Σημειωτέων πως οι μονάδες Μεθαδόνης στην Θεσσαλονίκη λειτουργούσαν κανονικά, όλο αυτό το διάστημα (!) Ουδέποτε έγινε οποιαδήποτε αξιολόγηση των αποτελεσμάτων ή επανεκτίμηση της απόφασης αυτής, παρότι πολλές φορές το έχουμε ζητήσει σαν Σύλλογος. 

Εδώ και τρεις εβδομάδες δεν υπάρχει καμία μονάδα σε λειτουργία τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες, με απόφαση του υπευθύνου της Δ’ Μονάδας και τη σιωπηρή συμφωνία του Αναπλ. Δ/ντή Εφαρμογών. 

Είναι θεμιτό στην παρούσα φάση να προγραμματίζονται ΤΗ για όλους, ανεξάρτητα της κατάστασής τους, ώστε να προστατευθούν από τη μετακίνηση και το συνωστισμό στη Μονάδα του «ΣΩΤΗΡΙΑ». Ωστόσο αρνούμαστε να συναινέσουμε στο ότι οποιαδήποτε επείγουσα ανάγκη των ασθενών δεν θα καλύπτεται, πλέον – με ό,τι αυτό σημαίνει και για τους ασθενείς, και για τους χώρους που τους φιλοξενούν τα Σαββατοκύριακα (π.χ νοσοκομεία, κρατητήρια) και για την αξιοπιστία του ΟΚΑΝΑ απέναντι σε όλους αυτούς. 

Το Σαββατοκύριακο 28 και 29 Μαρτίου στη Μονάδα του «ΣΩΤΗΡΙΑ» δεν λειτούργησε και ασθενής νοσηλευόμενος στο «Δρομοκαΐτειο» έμεινε αχορήγητος (οπότε πέραν του ψυχωτικού ασθενούς αποσυντονίστηκε και η κλινική όπου νοσηλευόταν) - παρότι οι αρμόδιοι είχαν ενημερωθεί εγκαίρως για την εκκρεμότητα αυτή. 

Στη συνέχεια, ο Αναπλ. Δ/ντής Εφαρμογών εξέδωσε απόφαση (11279/02.04.2020) η οποία υποχρέωνε «μία μονάδα» (ποια άραγε;) να λειτουργήσει τα επόμενα σαββατοκύριακα, καθώς και την κάθε μονάδα να βρει τρόπο (πώς;) να λειτουργεί το SMART. 

Στις 03.04 ο Υπεύθυνος της Δ’ Μονάδας με έγγραφό του προς τη Διοίκηση του Οργανισμού (11365/03.04.2020) δηλώνει ότι δε θα ανοίξει η Μονάδα με το πρόσχημα της «προστασίας από την πανδημία του covid 19». 

Το Σάββατο 4 και την Κυριακή 5 Απριλίου στη μονάδα του «ΣΩΤΗΡΙΑ» προσήλθε (ως όφειλε - με βάση τόσο τις αποφάσεις της Διοίκησης όσο και τους κανόνες δεοντολογίας, αλλά και τη γνώση πως, εάν δεν το έκανε, δεν θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ομαλά οι μονάδες μεθαδόνης τη Δευτέρα) μόνον ο νοσηλευτής και μέλος του ΔΣ του Συλλόγου κος Σταυρόπουλος. 

Στη Μονάδα δεν υπήρχε ιατρός ούτε φύλακας. Ευτυχώς δεν υπήρξε κάποιο περιστατικό που να μην μπορέσει να το διαχειριστεί μόνος ο νοσηλευτής. 

Στις 11 και 12 Απριλίου η μονάδα δε λειτούργησε. Δεν ξέρουμε ακόμα αν συνέβη κάτι ή η τύχη μας προφύλαξε. 

Τη Δευτέρα 13 Απριλίου το λογισμικό της Μονάδας του «ΣΩΤΗΡΙΑ» μπλόκαρε με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί τεράστιο πρόβλημα και δημιουργία συγχρωτισμού ασθενών, σε μια περίοδο που το μόνο που θα πρέπει να αποφευχθεί είναι αυτό. Εκτός της εικόνας του συγχρωτισμού ασθενών υπήρξε και τεράστια ταλαιπωρία των συναδέλφων που έπρεπε να προχωρήσουν στην εκταμίευση εκατοντάδων δόσεων μεθαδόνης με χειροκίνητο τρόπο για πολλές ώρες πέραν του ωραρίου λειτουργίας της Μονάδας. Αυτή η ανεπίτρεπτη εικόνα διάλυσης οφείλεται και στο γεγονός ότι η Μονάδα δεν λειτούργησε το Σαββατοκύριακο. Και όλα αυτά έγιναν παρόλο που υπήρχαν επανειλημμένες προφορικές και γραπτές προειδοποιήσεις από εργαζόμενους της Μονάδας, από το Τμήμα Πληροφορικής, το αρμόδιο στέλεχος της εταιρείας που διαχειρίζεται το SMART2000, και τα μέλη του Δ.Σ. του Συλλόγου.

Και δεν έφταναν όλα αυτά, ο Αν. ΔΕΠ εξέδωσε νέα οδηγία που δεν αναφέρεται καθόλου στα προαναφερθέντα γεγονότα με τους ασθενείς, δε δίνει καμιά οδηγία πως να διασφαλιστεί η χορήγηση όλων των ασθενών αλλά με το μόνο που ασχολείται είναι να διασφαλίσει το άνοιγμα του λογισμικού των Μονάδων από απόσταση πληρώνοντας υπερωριακά συνάδελφο της πληροφορικής, αντί να ανοίξει κανονικά μια Μονάδα, όπως συνέβαινε μέχρι πρόσφατα, ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα με το λογισμικό, αλλά και να μην μένουν αχορήγητοι ασθενείς. Επειδή ούτε η ασφάλεια εργαζομένων και ασθενών ούτε η εύρυθμη λειτουργία των μονάδων μπορεί να επαφίεται στην τύχη, ο Σύλλογος με έγγραφό του ήδη στις 07.04 ζήτησε από τη Διοίκηση του Οργανισμού: 

- Να διερευνήσει άμεσα για ποιο λόγο δεν ανοίγει η Δ’ Μονάδα με το προσωπικό ασφαλείας παρά την απόφαση της Διοίκησης . Κι αν η απόφαση ήταν επίτηδες ασαφής και χωρούσε παρερμηνείες, να γίνει σαφέστερη. Δεν μπορούμε να παίζουμε με τη λειτουργία των μονάδων, ούτε με την ασφάλεια των ασθενών. 

- την επαναλειτουργία της Μονάδας του «ΣΩΤΗΡΙΑ» ώστε να μπορούν να χορηγούνται ασθενείς μέσω της υπηρεσίας μεταφοράς υποκαταστάτου 

- Και, σε δεύτερο χρόνο –μετά τη λήξη της πανδημίας- την επαναλειτουργία όλων των Μονάδων Μεθαδόνης όλα τα Σαββατοκύριακα και αργίες (όπως συμβαίνει σε όλο τον κόσμο) 

Η επιστολή καταλήγει στην επισήμανση ότι το ανθρώπινο δυναμικό του ΟΚΑΝΑ ως εργαζόμενοι αλλά και επιστήμονες δεν πρόκειται να ανεχθούν εκβιαστικές συμπεριφορές κάποιων, όποια θέση κι αν κατέχουν στον Οργανισμό, που καταλήγουν να θεωρούν τις Μονάδες «βιλαέτια» και νομίζουν πως μπορούν να κάνουν ό,τι θέλουν χωρίς να δίνουν λογαριασμό σε κανέναν. 

Επειδή ακολουθεί το τετραήμερο της αργίας του ΠΑΣΧΑ μήπως, λέμε μήπως, θα πρέπει η Διοίκηση να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων και να μην υποκύπτει στους εκβιασμούς κανενός εργαζομένου στον Οργανισμό, ούτε να άγεται και να φέρεται από τις οδηγίες ενός Αv. Διευθυντή που αποδεδειγμένα όλα αυτά τα χρόνια συνετέλεσε με τις πράξεις του στην εικόνα ανυποληψίας και διάλυσης του Οργανισμού; Ας αναλάβει ο καθένας (και η Διοίκηση) τις ευθύνες του. 

ΙΙ. Κρούσματα covid 19 στον ΟΚΑΝΑ 

Μετά από τα πρώτα επιβεβαιωμένα κρούσματα τουλάχιστον σε θεραπευόμενους μονάδων, ο Σύλλογος με επιστολή του ζητά ξανά από τη Διοίκηση να ενημερώσει τους εργαζόμενους για το σχεδιασμό που έχει κάνει για την ορθή διαχείρισή τους σε όλα τα επίπεδα (σωστή κάλυψη των θεραπευομένων, ιχνηλάτηση, καραντίνα, εξοπλισμός προστασίας κοκ). 

Είναι σαφές πως η (στο μέτρο του δυνατού) διαχείριση της παρούσας κρίσης δεν μπορεί να εξασφαλιστεί μόνον από την αυταπάρνηση των εργαζομένων – ούτε, φυσικά, εξαντλείται στην παροχή μεγάλων Take Home (όπως αφήνουν να εννοηθεί οι εξαντλητικές λεπτομέρειες επί του θέματος στις αποφάσεις της Διεύθυνσης Εφαρμογών). Απαιτεί συνεργασία, σαφήνεια στις οδηγίες, υλικά, συνεχή ενημέρωση, αξιολόγηση των μέτρων και επανεκτίμηση της πορείας. 

Και ο καθένας, εργαζόμενος/ Υπεύθυνος/ Διευθυντής κοκ πρέπει να κάνει τη δουλειά του και ν’ αναλαμβάνει τις ευθύνες του. 




Σχόλια